Vol bewondering kijk ik naar de manier waarop Marko aan het puzzelen is. Marko is mijn bonuszoon van 40 jaar, hij is lang, heeft bruin haar met krullen en net zulke mooie blauwe ogen als zijn vader. Hij kan goed sporten en puzzelen en heeft een verstandelijke beperking. Hij woont begeleid op een woongroep in een huis op een mooi park van een instelling. In de 13 jaar dat ik hem ken – en hij om het weekend bij ons logeert – leer ik veel vaardigheden van hem, zoals observeren geduld hebben en reflecteren.

Vandaag gaat hij de puzzel ‘Kermis’ van Jan van Haasteren maken. Hij neemt een stukje uit de doos, legt het op zijn hand en kijkt er aandachtig naar. Daarna legt hij het stukje op het groene puzzelvilt in het midden neer. Telkens herhaalt hij deze handeling en wat er niet bij past, legt hij of opzij of terug in de doos. Zo puzzelt hij van uit het midden naar buiten. Wauw wat bijzonder!

Het zet mij aan het denken: kunnen wij dat ook? Of zijn wij zo beperkt in ons denken omdat wij als kind hebben geleerd eerst de randjes te leggen en dan de binnenkant op te vullen? Stel als we dat niet hadden geleerd, hoe hadden we dat dan gedaan? Omdat nu alle linkjes in mijn hoofd aangaan popt direct de term ’out of the box’ op en leg ik de link met mijn werk in mijn praktijk.

Kinderen met een ernstige meervoudige beperking
De afgelopen jaren heb ik mij – door mijn leuke en uitdagende cliënten, kinderen met een ernstige meervoudige beperking – steeds meer verdiept in hoe ik mijn expertise van darmtherapie en reflexologie kan inzetten. Zie de blogs die ik hier eerder over schreef:

De resultaten tot nu toe zijn bijzonder en ook hoopgevend, maar omdat cliënten mij zelf niet kunnen appen ben ik afhankelijk van de ouders of verzorgers die al vaak veel zorgtaken hebben. Zo blijft mijn werk dus heel gericht proefondervindelijk en maatwerk.

Wat merk je op?
Ik heb veel gesprekken gevoerd en de nodige boeken gelezen over mensen met een verstandelijke beperking en hoe je daarmee omgaat. Om dan toch weer bij mezelf te blijven en me niet te verliezen in protocollen en theorieën.

Tips voor observatie om te ontdekken wanneer de klacht echt begint

  • Omdat ik zag dat een klacht niet ineens begint, helpt het om te weten hoe het gedrag aan de ‘voorkant’ van het kind verandert. Zoals jij je ook je wel eens niet goed voelt, een paracetamol neemt en het een dag weer gaat, maar dan toch ineens erg veel last hebt. Wat merk je op? Wordt het speeksel anders, wordt een kind na het eten erg moe of juist heel actief of zelfs geïrriteerd?
  • Wanneer begint de obstipatie of constipatie? Dit gebeurt niet op dat moment zelf, maar ervoor zie je vaak al wat er gebeurt en het bouwt zich op. Spanning en stress van het kind door het niet veilig voelen in zichzelf (of van de verzorger, ouder of begeleider) kunnen ook een oorzaak zijn. Stel je voor dat er de hele dag andere mensen om je heen zijn en je niet helemaal goed begrijpt wat die doen of die niet altijd de tijd hebben om het uit te leggen. Stel dat jij als begeleider in een verdrietige situatie zit; deze groep mensen voelt feilloos aan hoe jij je voelt, hoe ga je daarmee om?

Contact maken
Het boek van Annemiek Grijpma (orthopedagoog een GZ-psycholoog), ‘Maak veiligheid voelbaar’ is een fijn leesbaar en praktisch boek. Annemiek laat zien hoe je met de Polyvagaaltheorie van Stephen Porges contact kan maken met je cliënt of eigen kind waarin jullie je allebei veilig voelen. Het is een interactief boek (vind ik heel fijn) met een ademhalings- en meditatie-oefening en filmpjes waarin Annemiek het een en ander uitlegt. Echt een heel fijn een lekker werkboek. Trouwens ook geschikt voor alle soorten kinderen.

Kortom, voor mij is puzzelen van binnenuit puzzelen vanuit mijn hart om verbinding te maken met het hart van mijn cliënt, zodat we samen met alle uitslagen en verhalen de puzzel kunnen afmaken. Neem contact met me op als je behoefte hebt aan advies over de mogelijkheden voor jouw kind.

  • (Voet)reflexologie, darmtherapie, coaching
    Mijn specialisatie is het behandelen van EMB (verstandelijk beperkte) kinderen en volwassen met voetreflexzonemassage en darmtherapie.
  • Ouders van kinderen met EMB coachen om te helpen weer terug te gaan van zorgen naar aanraken.
  • Ik heb afgelopen anderhalf jaar de ‘Yfke kaart’ ontwikkeld, een op maat gemaakte ‘bijsluiter’ voor ouders/verzorgers van kinderen met EMB (ernstige meervoudige beperking).